Als ondernemer ben je altijd bezig met het creëren van de beste ervaring voor je klanten. Veel ondernemers hebben echter nog niet door dat automatiseren hier een grote rol in kan spelen. Het is ontzettend zonde dat veel ondernemers automatisering vaak alleen inzetten voor leadgeneratie en verkoop en dit niet doorzetten tijdens het klanttraject. Hierdoor laten ze kansen liggen om hun klanten een unieke en persoonlijke ervaring te bieden.
Om je een beeld te geven van de mogelijkheden voor het optimaliseren van jouw klantervaring wil ik 4 kansen met je delen.
Al voor de kennismaking kun je automatiseringen inzetten. Je kunt bijvoorbeeld automatisch mails sturen ter voorbereiding van de afspraak. Hierdoor krijgen klanten alvast een idee van wat er tijdens de afspraak besproken zal worden. Ook kun je bijvoorbeeld een reminder sturen een dag van tevoren, zodat klanten niet vergeten dat er een afspraak gepland staat.
Tijdens de offertefase kun je automatisch reminders sturen en het contactmoment behouden. Dit voorkomt het vervelende gevoel van het plotseling wegvallen van contact in de akkoordfase. Ook kun je bijvoorbeeld gebruik maken van elektronische handtekeningen, zodat klanten snel en makkelijk akkoord kunnen gaan met de offerte.
Met automatisering kun je jouw klanten ook extra waarde bieden tijdens de samenwerking zelf. Bijvoorbeeld door te werken met downloadbare tools of zelfs een gehele online leeromgeving. Hiermee geef je jouw klanten de mogelijkheid om nog meer begeleid te worden in jullie samenwerking en om er echt alles uit te kunnen halen.
Een onderdeel dat ook nog vaak vergeten wordt, is de nazorg van je klanten. Automatisering kan ook in deze fase helpen om de ervaring van jouw klant onvergelijkbaar te maken. Bijvoorbeeld om na een tijd te vragen hoe het nu gaat na jullie samenwerking en wat de klant eruit heeft gehaald. Je zou op dat moment zelfs een nieuw aanbod kunnen doen om je klant nog verder te helpen. Dit toont niet alleen betrokkenheid, maar geeft ook de mogelijkheid om opnieuw in contact te komen met jouw klanten.
Misschien heb je het idee dat je het allemaal zelf moet doen, maar vergeet niet dat je ook hulp kunt vragen aan je webdesigner. Vaak hebben webdesigners een supportsysteem waarmee ze jou gemakkelijk kunnen helpen met het finetunen van jouw pagina.
Zo heb je toch nog zelf je pagina uitgedacht en gemaakt, maar heb je een webdesigner als vangnet voor de finishing touch.
Dit zijn natuurlijk slechts een paar voorbeelden van hoe je automatisering kunt inzetten voor een unieke klantervaring. Iedere ondernemer kan op zijn of haar eigen manier extra waarde bieden aan de klanten en daarom is automatisering zo’n belangrijke tool. Hiermee kun je echt een onvergelijkbare klantervaring creëren.
Het is belangrijk om te onthouden dat automatisering niet betekent dat je geen persoonlijk contact meer hebt met jouw klanten. Integendeel, door automatisering in te zetten kun je juist meer persoonlijk contact hebben met jouw klanten omdat je tijd bespaart op administratieve taken en je meer ruimte hebt voor persoonlijke communicatie.
Als je wilt beginnen met het inzetten van automatisering voor een unieke klantervaring, kan ik je op verschillende manieren helpen. Je kunt met mij 1-op-1 aan de slag met mijn Structured Business Partnership, waarbij je geholpen wordt om jouw workflows op een effectieve, duurzame manier in te zetten. Als je liever zelf aan de slag gaat, is dat ook mogelijk met de easy-to-use toolkits. Deze toolkits kun je direct implementeren in je bedrijf en customizen tot jouw eigen Happy Business Kit.
Het onderwerp van dit artikel heb ik ook besproken in de Structured Business Podcast.
Helpt drukke ondernemers naar meer overzicht en rust in hun bedrijf door middel van online systemen & automatiseringen.